For non Dutch readers, use the translation app on the right hand side for my old Dutch blogs

Hi there,

Thank you for visiting my blog. Via this digital medium I'm trying to give you a glimpse of my effort to travel the world. On the right hand side there's an overview of where I've been whilst blogging. Hopefully I'll succeed in making you jealous enough to follow me in my footsteps to the places I've blogged about, but also to places I haven't seen yet. Enjoy!

Sven

From Colombia to Panama with the sailboat Sacanagem (Big Fish)

For English (or any other language), use the translation application on the right hand side. Don´t forget the conclusion at the bottom.

Mijn laatste update is alweer even geleden en in deze update schrijf ik over Lima, Peru. Aangezien ik nogal achter loop met mijn blog (er is hier zo veel te doen, dat achter de pc zitten er niet echt in past) schiet het zijn doel een beetje voorbij: mensen op de hoogte houden waar ik ben en wat ik doe. Daarom heb ik maar besloten even het deel tussen Lima en Cartagena over te slaan en snel verder te gaan met Centraal Amerika! Mocht ik een keer niks te doen hebben (wat waarschijnlijk pas in Nederland is), dan zal ik het deel tussen Lima en Cartagena toevoegen. De fotos van dit deel met een korte beschrijving staan wel online. Nu snel verder met de zeiltocht:

Na 5 maanden reizen door Zuid Amerika was het tijd om te vertrekken naar Centraal Amerika. Maar hoe ga je van Zuid naar Centraal Amerika? Er zijn namelijk geen wegen die de twee delen met elkaar verbinden (de Darien Gap is nog altijd snelweg vrij). Er zijn nog twee opties: zeilen of vliegen. De zeilboot leek mij een goede optie aangezien ik nog nooit in een zeilboot op open zee heb gezeten en je de laatste drie dagen langs de prachtige San Blas eilanden vaart. Verder is de vijfdaagse zeiltocht niet heel veel duurder dan een vliegticket. Na een beetje zoeken had ik een leuke boot gevonden: de Sacanagem (Big Fish) met kapitein Tilson Trucco Castro (een beetje een aparte man die zich in het begin alleen focuste op het varen, maar zich langzaam opende en toch wel een aardige man bleek te zijn). Daarnaast waren er nog twee andere medewerkers aan boord: Luana (de gezellige kokkin) en Felix (de vrolijke tweede stuurman). Hier een foto van de boot:


Om 17:00 werden we verwacht op de boot en kon iedereen kennis maken met de andere passagiers. We zaten met acht backpackers op de boot. Twee van hen ( Frank en Briney uit Engeland) had ik al eerder ontmoet in Cali in Colombia en het was een leuke verrassing toen ik hen op de boot weer zag! Na een heerlijke maaltijd was het wachten totdat we konden vertrekken (het stormde in Cartagena). Om 23:00 vertrokken we en we hadden een prachtig uitzicht op Cartagena:

Vlnr: Frank (Engeland), David (Chili), Felix (Duitsland), Luana (kokkin uit Engeland), Laura (USA), Brett (USA), Fiona (Austrailie) en Briney (Engeland). Tilson (kapitein) en Felix (tweede stuurman) staan niet op deze foto.



Door de hogen golven en de hoge temperatuur (het is bloed en bloed heet in Cartagena) duurde het even voordat ik in slaap viel. De tweede dag heb ik niet heel veel gedaan. Ik was namelijk een beetje zeeziek en het kleine bootje ging goed heen en weer. Dag drie ging gelukkig een stuk beter, maar veel meer dan lekker eten, relaxen, een beetje in het zonnetje liggen en in de avond kaarten zat er niet in. Prachtig om helemaal niks om je heen te zien dan water!




De avond werd afgesloten door een mooie zonsondergang:



Die avond laat kwamen we aan bij de San Blas eilanden en het water was hier een stuk rustiger! De drie volgende dagen bestonden voornamelijk uit zwemmen, snorkelen en de prachtige Bounty eilanden verkennen. Ongelooflijk hoe mooi het was! Bijna een paradijs, het enige wat miste was een blauwe lucht. Het is nu namelijk regenseizoen en de zon scheen regelmatig door het grijze wolkendek heen. Een van de eilandjes was zo klein dat het twee palmbomen had en ik er in acht seconden omheen kon rennen! Deze drie dagen waren heerlijk en veel vissen tijdens het snorkelen gezien. Daarnaast kregen we af en toe ook gezelschap van dolfijnen.














Dag zes werd afgesloten met een feestje en nadat we alle drank hadden opgedronken kwam de kapitein met nog eens twee extra flessen rum. Goed vermaakt en de kapitein deed gezellig mee:



Na vier korte uurtjes slaap werden we helaas gewekt, want de speedboot die ons naar het vaste land van Panama zou brengen zou snel arriveren. Snel ingepakt en toen op naar Panama City:





Wow, Panama City! Had dit helemaal niet verwacht in Midden Amerika. Overal prachtige gebouwen en het stond vol met reclameborden van dure Amerikaanse merken. Daarnaast verbaasde ik me ook door het enorme aantal dure autos! Porches, Land Rovers, BMW´s, je zag ze overal! Volgens Laura leek dit precies op Amerika.

Het enige verschil waren de chicken busses (Amerikaanse schoolbussen met een likje verf, maar vaak zijn ze nog gewoon geel met Amerikaanse tekst):


We besloten as groep bij elkaar te blijven en we sliepen in een hostel in Casco Viejo, het oude deel van Panama:




Ze waren hier druk bezig met restaureren, maar dit kleine deel van Panama City is niks vergeleken met Cartagena. Wie weet ziet het er over een paar jaar een stuk mooier uit. Aangezien de president van Panama hier woont stikt Casco Viejo van de agente (op elk kruispunt staat een agent!).

Samen met Laura en David ben ik naar het nieuwe deel van Panama City gegaan om daar door de enorme winkelcentrum´s te lopen. Deze zaten weer vol met de duurste merken en ik vraag me af hoeveel Panamese hier hun spullen (kunnen) kopen. De bovenste verdieping had altijd een McDonnalds, Burger King, KFC, Pizza Hut, Domino´s, Subway en nog veel meer fast food. Onderweg menig mooi gebouw gezien:




Daarnaast konden we Panama City niet verlaten zonder een U-dispuut traditie in ere te houden: je zelf naar binnen lullen in een hoog en duur gebouw! Het Trump Hotel leek ons wel een goede uitdaging! Helaas kwamen we niet verder dan halverwege.


Nog wel in de Trump Ocean Club geweest met infinity pool!! Helaas had ik geen zwembroek bij me.



Naast het high rise centrum is het Panama kanaal ook een must in Panama City (met een taxi ben je er in 15 minuten). Leuk om die enorme containerschepen er doorheen te zien gaan, maar meer dan dat is het ook niet.



Na Panama City stond Boquete op het programma, een klein dorpje meet veel gepensioneerde oude Amerikanen en de Vulkaan Baru!

Als ik terug kijk naar de zeiltocht, dan kan ik dit iedereen van harte aanraden! Oke, na zes hele dagen (je zeilt vijf dagen, maar het totaal neemt zes dagen in beslag) ben je 550 US Dollar lichter, maar het is een geweldige ervaring! Prachtige eilanden, relaxen op een mooie zeilboot, heerlijk eten, snorkelen, kayaken en veel plezier maken met de andere reizigers. Voor meer info over zeilboten kijk op de volgende sites:

Hostel Mamallena
Blue Sailing

O, mocht iemand dit lezen en mee gaan met de Sacanagem, neem iets met piraten mee! Daar zijn Luana en Tilson gek op. Het is een droom van Luana dat iemand in piratenpak de boot op komt en Tilson heeft een enorme piratentatoeage op zijn borst.

No comments:

Post a Comment